Sabtu, 14 Julai 2012

Kunyit Enak Untuk Masakan, Cantik Sebagai Tanaman Hiasan



Bagi kita Masyarakat Melayu khususnya kunyit merupakan suatu bahan masakan terpenting malah terdapat banyak kegunaan lain kunyit bagi masyarakat kita bagi tujuan perubatan dan lain-lain kegunaan.

Di sini sebenarnya saya ingin menyentuh lebih lanjut kunyit sebagai tanaman hiasan. Maklumlah kalau sudah dijadikan sebagai tanaman, sesekali berguna juga bila ingin digunakan dalam masakan. Mungkin anda mula terbayang daun kunyit dalam masakan labu atau tidak asing lagi untuk masakan rendang. Terliur jugak kan!

Kunyit biasa ditanam dari isi kunyit yang telah tua. Kadang-kadang kunyit tua ini sudah kelihatan tunas baru yang mula tumbuh. Kunyit ini kemudian bolehlah dipindahkan samada terus ke tanah atau ditanam di dalam pasu. Pastikan tanah tidak terlalu keras dan mempunyai saliran air yang baik. Sebaiknya kawasan yang ingin ditanam dengan kunyit dibersih dan digemburkan terlebih dahulu.

Bagi tanaman pasu pula pastikan tanah selalu digemburkan. Tempatkan kunyit dikawasan yang redup kerana cuaca yang terik boleh merosakkan daun kunyit. Perhatikan juga fikizal daun kunyit anda bagi mengenal pasti gangguan pada tanaman anda. Sekiranya daun kekuningan dan agak kering, ianya menandakan tanaman anda kekurangan baja dan pengairan yang tidak sempurna. Pastikan anda berhati-hati semasa membuat proses pengemburan bagi mengelakkan isi kunyit anda rosak.

Kunyit merupakan tanaman yang mampu bertahan lama sekiranya dijaga dengan baik. Kunyit akan mengeluarkan bunga menandakan ianya sudah cukup matang. Ini bermakna kunyit anda mempunyi isi yang cukup. Sekiranya anda ingin mengeluarkan isi kunyit tersebut, inilah masa yang paling sesuai. Jangan lupa sekiranya anda telah mengeluarkan semua isi tersebut bolehlah menanam semula benih kunyit yang baru. Selamat mencuba.




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog